Selecteer een pagina

Geen vlees, geen eieren en ook géén kaas…

Wanneer het op eten aankomt, wordt de gemiddelde Nederlander steeds bewuster van wat hij of zij naar binnen werkt. Vlees en zuivel spelen een minder groot aandeel binnen onze voeding dan tien jaar geleden. Sommige mensen gaan zelfs helemaal over op een plantaardig dieet, maar hoe zet je die eerste stap richting een veganistisch dieet? 

Het is oké als je niet in een keer cold turkey kunt gaan.

Verdiepen
Het is helemaal aan jou als je de overstap naar een veganistische leefstijl wilt maken. Verdiep je er alleen wel goed in, zodat je geen tekorten aan bepaalde mineralen of vitamines ontwikkelt. Veel vegans kiezen ervoor om B12-supplementen te slikken, omdat plantaardige producten geen B12 bevatten. Wel wordt het vaak aan sojayoghurt en vleesvervangers toegevoegd.

Lees ook:
Recept: Glutenvrije, vegan scones met clotted cream en jam 

Stapje voor stapje
Als je ernaar streeft om veganistisch te eten, hoef je heus niet meteen al het vlees, vis, eieren en zuivel uit je huis te bannen. Overstappen op een veganistisch dieet kan voor velen nogal een aanpassing zijn. Je zou ook met jezelf kunnen afspreken dat je eerst stopt met het eten van vlees, daarna vis en daarna kun je zuivel opgeven voordat je ook nog eieren opgeeft. Op die manier kun je langzaam wennen aan je nieuwe leefstijl.

Vergeef jezelf

Als je nog maar net vegan bent, kan het soms dat je bijvoorbeeld dat ene stuk taart niet kunt weerstaan of dat je iets binnenkrijgt waarvan je je niet bewust was dat het dierlijke ingrediënten bevat. Dat kan gebeuren. Vergeef jezelf en probeer het de volgende keer beter te doen, want echt, het is menselijk om een foutje te maken.

Beeld by Edgar Castrejon on Unsplash