Selecteer een pagina

Bij stressgerelateerde klachten is het fijn om even niet naar het werk te gaan, maar is dat wel de oplossing?

We ervaren bijna allemaal weleens een dag waarop we ons mentaal niet lekker voelen en veel stress ervaren. Sommige vrouwen – en niet te vergeten óók mannen – ervaren dit soort dagen vaker dan anderen. Zouden we ons op zo’n moment het beste en dagje ziek kunnen melden van ons werk? Of ligt het wel wat ingewikkelder dan dat?

Ziek melden bij griep
Als we met koorts op bed liggen en dusdanig veel kamille theetjes drinken dat ze er bij Pickwick van met vervoegd pensioen kunnen, dan weten we het wel. We melden ons ziek. Wanneer we een slechte mentale dag hebben en ons gestrest voelen doen we dat daarentegen niet. Zouden we zoiets dan eigenlijk wel moeten doen? Stresscoach Gwen Peters van Prikkelproof kan daar kort over zijn, je dan ziek melden is volgens haar geen goed idee.

Mentale ziektedag opnemen?
“Als je geen fysiek klachten hebt, kun je beter gaan werken”, zo vindt Peters. Het is volgens de stresscoach beter om het gesprek over stress met je leidinggevende aan te gaan in plaats van je ziek te melden. Daarin spelen ook de openheid en eerlijkheid van je baas een grote rol. “Op het moment dat je als leidinggevende transparant bent en het goede voorbeeld geeft in hoe je met stress kunt omgaan op de werkvloer, dan volgen medewerkers als vanzelf.”

Toch ziek melden
Peters is geen voorstander van je ziek melden bij mentale klachten. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, bijvoorbeeld wanneer een dierbare is overleden of wanneer je middenin een scheiding zit. Je buiten deze extreme gevallen om ziek melden, raadt ze niet aan. Al zijn er mensen die zich om andere redenen toch ziek melden tijdens een stressvolle periode. Het is tijdens zo’n dagje thuis belangrijk dat je dan rust neemt, maar het is ook belangrijk dat je je realiseert dat die ene dag niet je problemen gaat wegnemen.
“Kijk op die dag vooral naar wat je energie geeft en besef ook dat zo’n dag op de lange termijn geen effect heeft. Het is belangrijk om te kijken naar de reden waarom je je ziek meldt. Je kunt wel een dag thuisblijven om je op te laden, maar je moet toch weer terug. Het is belangrijk om dan een plan te maken van hoe je stap voor stap je problemen kunt aanpakken.” Ook belangrijk: spreek je werkgever erop aan als je stress ervaart op de werkvloer.

Bespreekbaar maken
Veel werkgevers proberen wel wat extra’s te doen voor hun werknemers om hen tevreden te stemmen. Sportabonnementen op kosten van de zaak, altijd fruit beschikbaar op de afdeling en de werkweek afsluiten met de zogeheten vrijdagmiddagborrels zijn een aantal van die middelen. Het is iets wat Peters aanmoedigt, maar het wil niet zeggen dat medewerkers daardoor geen stress meer ervaren. Volgens haar zou het goed zijn om van stress een agendapunt te maken. “Daardoor maak je het bespreekbaar voor mensen”, aldus Peters. Maar zij erkent dat het een drempel blijft waar je overheen moet stappen. “Het maakt ook kwetsbaar en dat vinden veel mensen niet prettig. Daarom denk ik dat leidinggevenden daar zo’n grote rol in kunnen spelen. Het is belangrijk dat zij stress bij hun werknemers signaleren en daarover in gesprek gaan.”

Niet serieus genomen
Helaas ziet Peters dat werkgevers niet altijd het goede voorbeeld geven. In sommige gevallen worden stressgerelateerde klachten zelfs weggewuifd. Daar weet Liesbeth alles van. Zij heeft regelmatig last van haar anxiety en ging het gesprek hierover aan met haar baas. “Ik voelde me totaal niet serieus genomen”, vertelt Liesbeth. “Ik gaf aan dat ik op de werkvloer niet lekker in mijn vel zat. Dat ik stress ervoer, omdat ik het gevoel had dat er van mij te veel werd verwacht en dat ik veel te veel prikkels kreeg door de kantoorjungle om me heen. Van mijn leidinggevende kreeg ik de suggestie dat ik dan maar op een andere plek moest zitten, zodat ik rustiger kon werken. Ik voelde me totaal niet serieus genomen en voelde me naast gestrest ook nog eens opgelaten.” 

Zelf hulp zoeken
De kwestie nog een keer aankaarten was iets wat Liesbeth niet weer ging doen en Peters adviseert haar dat ook niet te doen. “Het is heel lastig”, geeft de stresscoach toe. “Als je om hulp vraagt en die niet krijgt, is dat hartstikke vervelend. Ik zou het dan ook niet weer doen, maar zelf op zoek gaan naar de mogelijkheden. Is er een opleidingsbudget? Kijk dan of je op zoek kunt gaan naar een coach die je kan helpen met (werk)stress om te gaan. Daarnaast zijn er ook veel mensen die niet via hun werkgever op zoek gaan naar een coach, maar zelf kijken hoe ze het beste kunnen omgaan met de klachten.”

Bespreken
Om mentale hulp vragen is vandaag de dag nog altijd makkelijker gezegd dan gedaan. “Ik heb er eerst lang zelf mee rondgelopen”, vertelt Liesbeth. “Ik besprak het wel met vriendinnen, maar met hun goedbedoelde advies kwam ik niet ver. Ook zij wisten niet hoe ik ervoor kon zorgen dat ik me minder gestrest zou voelen. Het kwam erop neer dat ik eigenlijk weer met mijn leidinggevende moest praten om samen tot een oplossing te komen, maar van het idee alleen al kreeg ik buikpijn.” 

Praten over mentale gesteldheid
Waarom vinden we het zo moeilijk om het over onze mentale gezondheid te hebben? Peters heeft daar wel een vermoeden over. “Als je de griep hebt of je breekt je been, is dat heel zichtbaar. De buitenwereld accepteert dat en ook voor de persoon die het meemaakt is het makkelijker om zich erbij neer te leggen.” Bij mentale klachten is dat echter niet het geval. Het is iets ongrijpbaars. Mensen kunnen er zelfs vooroordelen over hebben, want ‘had je je zaken dan niet beter kunnen organiseren?’ Daarnaast rust er ook nog een beetje een taboe op om toe te geven dat je niet goed in je vel zit. “Mensen schamen zich voor de buitenwereld”, weet Peters. “Ze willen sterk zijn, alle ballen hooghouden en laten zien dat ze het kunnen. Het is moeilijk voor mensen om te accepteren dat het even wat minder goed gaat. Maar die acceptatie is juist de eerste stap naar een betere mentale gezondheid.”

Gevolgen van stress
Doorwerken met stress is wat het gros dan maar doen. Helaas zijn de gevolgen hiervan niet voor de poes. “Iemand kan dan langdurig uitvallen en dat kan een organisatie veel geld kosten”, aldus Peters. Ze ziet het in de praktijk ook gebeuren dat mensen die niet meer door kunnen werken dat toch doen. Zij hebben dan een zogenoemde burn-in, een fase die eigenlijk voorgaat aan de burn-out. Pas op het moment dat mensen echt uitvallen wordt helaas pas gekeken naar een oplossing. In haar praktijk probeert Peters dat altijd voor te blijven. “Het is belangrijk om mensen met stress extra te ondersteunen, zodat ze effectief aan het werk blijven. Maar het blijft maatwerk. Iedereen is anders, we hebben allemaal onze eigen triggers van stress. Het gaat erom dat je de juiste work balance weet te behouden.” 

Bron: Forare | Beeld: Anh Nguyen on Unsplash

%d bloggers liken dit: